יום שבת, 24 בדצמבר 2016

הכיתה כזירת תקשורת

הכיתה כזירה תקשורתית כל פעולה אנושית היא בעלת ערך קומוניקטיבי (במכוון או שלא במכוון, במודע או שלא במודע), האופן שבו אנו מתלבשים, נוהגים בכביש, מתנהגים בכיתה. המושג תקשורת נגזר משורש ק-ש-ר, מה שמצביע על משמעותו הבסיסית – קיום של קשר בין בני האדם. תקשורת מתרחשת כאשר אדם אחד מעביר לאדם אחר רגשות, מידע, משאלות וכדומה. התקשורת היא אירוע חברתי המתקיים באמצעות מערכת של סימנים מוסכמים שהיחסים בינם לבין התכנים קובעים את טיבו של תהליך התקשורת. קיימים מספר מודלים של תקשורת שדנים בהעברת המסר מהמוען לנמען ובחלקם לנמען יש יכולת להגיב. המודל הראשון שעסק ביחסי מסר המועבר ממוען לנמען הוא המודל של לאסוול. הארולד לאסוול חקר את התעמולה הנאצית בזמן מלחמת העולם הראשונה והגיע למודל: מי---אומר מה----למי----באיזה ערוץ----באיזו השפעה ניתן ליישם אותו בעיקר על תהליך של פרסום או תעמולה פוליטית. לדוגמא בזמן הבחירות האחרונות הקמפיין של המחנה הציוני העביר מסר: מי = המחנה הציוני (בוז'י וציפי) אומר מה = אנחנו עדיפים על פני האחרים למי = קהל הבוחרים באיזה ערוץ = שלטי חוצות מה ההשפעה = שהקהל יצביע .






מודל דה פלר - מודל דה פלר הוא מודל תהליכי מעגלי. המודל מכפיל את מודל שאנון וויבר, והופך אותו למעגל . ניתן ליישם אותו על מקדולנדס : מוען - מקדולנדס אומר שמקדולנדס טעימה משדר - ערוץ mako מקלט - ערוץ 2 נמען - הקוראים מודל זה הוא מעגלי חוזר על עצמו כמה פעמים . מודל פיסק - מודל זה עוסק בתוכן הטקסט והמסר ופענוחו על ידי הנמען .
דוגמה למודל פיסק ארץ נהדרת המוען = הכותבים של ערוץ 2 הנמען= הצופים המסר= שעובר בין המוען לנמען טוקבקים ועוד . מציאות חיצונית = אני ישראלי

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה